Sytuacja na rynku cukru
<< powrót
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 16 września 2025 r. dotyczące niskich cen buraków cukrowych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało pismem z 30 października 2025 r., że na bieżąco monitoruje sytuację na poszczególnych rynkach produktów rolnych.
Sytuacja na unijnym, w tym polskim rynku jest silnie powiązana z sytuacją na rynku światowym, gdzie po kilkuletnich, regularnych wzrostach do historycznie wysokich poziomów w 2023 r., ceny weszły w trend spadkowy. W 2025 r. światowe ceny cukru utrzymują się na niskim poziomie, przy czym są znacznie niższe od cen unijnych.
Według danych USDA w sezonie 2025/26 światowa produkcja cukru zwiększy się o 4,7% do 189,3 mln ton, a zużycie o 1,4% do 177,9 mln ton. Szacuje się, że zapasy końcowe wzrosną o 7,5% do 41,2 mln ton. Wzrost zapasów końcowych będzie wywierał presję na ceny.
W Polsce dochodowość uprawy buraka cukrowego w latach 2023-2024 spowodowała wzrost powierzchni ich uprawy. W sezonie 2024/25 areał zasiewu buraków cukrowych w naszym kraju był rekordowy i wynosił 274,3 tys. ha (+ 3,2% r/r). Przełożyło się to na rekordową produkcję cukru w Polsce, która w sezonie 2024/25 wzrosła o 10,3% rok do roku i wyniosła 2,58 mln ton. Mając na uwadze, że konsumpcja cukru wynosi ok. 1,8 mln ton, Polska dysponuje nadwyżką eksportową na poziomie 0,8 mln ton.
Również w UE produkcja cukru w sezonie 2024/25 wzrosła o 6,5% rok do roku.
Wysoka produkcja cukru wywiera presję na ceny cukru. Z kolei spadające ceny cukru przekładają się na spadek cen buraków cukrowych.
Z kalkulacji kosztów produkcji buraka cukrowego, sporządzonej we wrześniu 2025 r. przez Wielkopolską Izbę Rolniczą wynika, że uprawa buraków w 2025 r. w Polsce, z uwzględnieniem dopłat, będzie nadal dochodowa.
Na rynku cukru od lat obowiązują unijne regulacje prawne obligujące do zawierania przedsiewnych, pisemnych umów kontraktacyjnych na dostawy buraków, a ceny oferowane plantatorom za buraki w tych umowach powinny gwarantować pokrycie kosztów ich produkcji. Daje to plantatorom pewność co do warunków zbytu surowca.
Jeśli chodzi o import cukru, to z danych handlowych wynika, że zarówno import cukru do Polski, jak i do UE spada. Warto zauważyć, że spadki w imporcie cukru odnotowujemy pomimo tego, że ceny cukru na świecie są niższe niż w UE, a zatem sprzyjają importowi. W okresie styczeń-lipiec 2025 r. import cukru do Polski wyniósł 65 tys. ton i spadł o 7% rok do roku, natomiast w 2024 r. wyniósł 111 tys. ton i był o 50% niższy rok do roku. Z kolei wg wstępnych szacunków import cukru do UE w sezonie 2024/25 wyniósł 592 tys. ton i spadł o 58% rok do roku.
Niezależnie od tego, w ramach prowadzonych na forum UE dyskusji na temat relacji handlowych z krajami trzecimi, MRiRW konsekwentnie zgłasza postulaty służące zabezpieczeniu interesów polskiego rolnictwa.
Odnosząc się do postulatu dotyczącego zwiększenia dopłat do buraka cukrowego informujemy, że zwiększenie puli środków na dany sektor objęty płatnościami związanymi z produkcją możliwe jest pod pewnymi warunkami, w drodze przesunięcia części środków z innego sektora (innych sektorów).
Takie rozwiązanie zostało zastosowane w odniesieniu do sektora buraków cukrowych w latach 2023-2024. Również w kampanii 2025 r. podjęta została decyzja o zwiększeniu puli środków na ten cel. W rezultacie przesunięcia środków z innych płatności związanych z produkcją w kwocie ok. 1,45 mln EUR (ok. 6,2 mln PLN), możliwe było utrzymanie stawki planowanej określonej w Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (300,75 EUR/ha). Jednocześnie należy podkreślić, że rolnicy uprawiający buraki cukrowe mogą korzystać, na zasadach ogólnych, z pozostałych instrumentów wsparcia bezpośredniego, a w szczególności z: podstawowego wsparcia dochodów, płatności redystrybucyjnej, a także z płatności w ramach ekoschematów obszarowych.




















