Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiada KRIR w sprawie terminu przyjmowania wniosków o płatności bezpośrednie za 2020 rok.

 

<< powrót

 

W odpowiedzi na pismo z dnia 23 marca 2020 r. (znak: KRIR/KK/306/20), w sprawie
przedłużenia terminu przyjmowania wniosków o płatności bezpośrednie za 2020 rok, uprzejmie
informuję, co następuje.
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2020/501 z dnia 6 kwietnia 2020 r.
wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do
ostatecznego terminu składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub
wniosków o płatność, ostatecznego terminu zgłaszania zmian w pojedynczym wniosku lub wniosku
o płatność oraz ostatecznego terminu składania wniosków o przydział uprawnień do płatności lub
zwiększenie wartości uprawnień do płatności w ramach systemu płatności podstawowej w 2020 r.
(Dz. Urz. UE L 109 z 7.04.2020, str. 8) przewiduje, iż ostateczny termin złożenia pojedynczego
wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność ustalany przez państwa
członkowskie w odniesieniu do roku 2020 przypada nie później niż dnia 15 czerwca.
Ww. rozporządzenie wykonawcze (UE) stanowi podstawę prawną dla działania państw
członkowskich w przedmiotowym zakresie. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 5 lutego
2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r.
poz. 1312, z późn. zm.), w przypadku gdy Komisja Europejska, działając w trybie art. 78 akapit drugi
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013, upoważni Rzeczpospolitą
Polską do przedłużenia podstawowego terminu składania wniosków o przyznanie płatności
bezpośrednich i płatności niezwiązanej do tytoniu, przypadającego na okres od dnia 15 marca do dnia
15 maja, minister właściwy do spraw rozwoju wsi może określić, w drodze rozporządzenia,
dłuższy termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich lub płatności
niezwiązanej do tytoniu w danym roku, mając na względzie okoliczności, którymi kierowała się
Komisja Europejska, upoważniając do przedłużenia tego terminu, oraz umożliwienie otrzymania
przez rolników należnych im płatności bezpośrednich i płatności niezwiązanej do tytoniu.
Natomiast w odniesieniu do postulatu dotyczącego wydłużenia o 1 miesiąc terminu składania
oświadczeń, potwierdzających brak zmian w 2020 r. w porównaniu do ubiegłorocznego wniosku
o płatności bezpośrednie, pragnę poinformować, że w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych
rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych
chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.),
na mocy art. 1 pkt 14 nowelizacji z dnia 31 marca 2020 r. (Dz. U. poz. 568), dodany został przepis
(art. 15zzr), zgodnie z którym w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu
epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg przewidzianych przepisami prawa
administracyjnego terminów m.in.:
1) od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed sądem lub organem,
2) do dokonania przez stronę czynności kształtujących jej prawa i obowiązki,
3) zawitych, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla strony
– nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.
Zatem, mając na uwadze ww. przepisy, należy stwierdzić, że z dniem 31 marca 2020 r. (dzień
wejścia w życie art. 15zzr) bieg terminu na złożenie oświadczenia, o braku zmian we wniosku
o przyznanie płatności uległ zawieszeniu. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu
epidemii termin na złożenie oświadczenia o braku zmian we wniosku będzie biegł dalej tyle dni, ile
minęło od dnia wejścia w życie art. 15zzr do dnia 15 kwietnia 2020 r., z tym że nie dłużej niż do dnia,
na który przypada ostateczny termin na złożenie wniosku o płatności bez zmniejszenia kwoty
płatności o 1% za każdy dzień zwłoki. W przypadku gdyby odwołanie stanu zagrożenia
epidemicznego albo stanu epidemii nastąpiło w takim terminie, że termin na złożenie oświadczenia
biegłby także po upływie ostatecznego terminu na złożenie wniosku o płatności, to wówczas złożenie
oświadczenia po tym dniu będzie miało taki skutek jak złożenie wniosku o przyznanie płatności po
upływie ww. terminu (chyba, że zostanie uznana siła wyższa).
Jednocześnie warto przy tym podkreślić, że zgodnie z art. 15zzr ust. 5, czynności dokonane
w celu wykonania uprawnienia lub obowiązku w okresie wstrzymania rozpoczęcia albo
zawieszenia biegu terminów są skuteczne.
Dodatkowe ułatwienie dla rolników chcących złożyć w 2020 r. oświadczenie wprowadzają
nowe regulacje prawne zawarte w ustawie z dnia 9 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach
wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
Zgodnie z tymi przepisami, oświadczenia mogą być składane do Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa także za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w formie skanu
lub zdjęcia).
W przypadku złożenia przez rolnika oświadczenia za pomocą środków komunikacji
elektronicznej, rolnik ten powinien, w terminie 14 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia
epidemicznego albo stanu epidemii, potwierdzić fakt złożenia oświadczenia poprzez przedłożenie
w ARiMR oryginału oświadczenia.,
Złożenie do ARiMR podpisanego oryginału we wskazanym wyżej terminie skutkować będzie
uznaniem, że oświadczenie zostało złożone w terminie, w którym złożono je za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.

                                                                                Z poważaniem

                                                                                Z upoważnienia

                                                                              Ryszard Kamiński

                                                                             Podsekretarz Stanu

 

 


Możliwość komentowania jest wyłączona.

Comments are closed.